a)
TITOL
|
Com fer una bona presentació amb power point per
acompanyar la meva presentació oral?
|
b)
AGENTS PERSONALS i
TECNOLOGIA MEDIADORA
|
L’aprenent és un estudiant d’institut,17 anys.
L’ensenyant és la mestre de repàs de l’estudiant,
jo mateixa.
La Tecnologia mediadora es el programa Power Point i
Internet.
|
c)
PROBLEMA DE PARTENÇA
|
L’estudiant
demana ajuda a la mestra de repàs per a aprendre a utilitza correctament el
power point per a dur a terme la presentació oral del seu treball de síntesi
davant dels seus professors que l’avaluaran.
Estructuració: Es un problema ben estructurat, guiat per als
professors de l’institut i les pautes de guía que s’han donat als alumnes per
poder dur a terme la presentació. Inicialment el problema està ben definit i
sabem l’objectiu que es vol aconseguir.
Complexitat: És un
problema poc complex pel que fa a l’ús de les TIC, ja que només
s’impliquen un nombre baix de factors que intervenen, només el programa power
point. Pel que fa a la posada en pràctica juntament amb la presentació oral,
implicarà una complexitat més gran sumada als nervis que comporta exposar
davant d’uns avaluadors. Per tant podem dir que en conjunt, l’ús apropiat de
les Tic i la posada en escena de la presentació oral, el problema es de
dificultat alta.
Especificat de camp: El problema és contextualitzat i específic
dintre d’un treball de síntesi anomenat “ El Modernisme” dut a terme durant
una setmana al institut. Es treballarà la capacitat de síntesi, per tant
principalment es podria incloure dins de l’àrea de llengua, expressió escrita
i oral a la vegada que es treballarà l´’us de les TIC.
Segon
Jonassen: Estem parlant d’un problema que usa regles ja que està dintre d’un
procés d’ensenyament aprenentatge que parteix dels coneixements previs de
l’alumne que té amb anterioritat sobre el programa, i a través de les guies
de com ha de ser la presentació que els professors de l’intitut han
proporcionat als estudiants, el procés està totalment pautat i guiat i per
tant podem dir que és un procés procedimental restringit per normes
conegudes. A més hem de tenir en compte que parteixen de la seva experiència
i de molta informació ja treballada sobre “El Modernisme”, ja que han estat
treballen en el treball de síntesi durant una setmana i se’ls ha proporcionat
molta Informació i documentació amb la que treballar per les seves
presentacions des del mateix institut.
|
d)
PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA
|
En primer lloc es demanarà a l’alumne per fer-li veure
l’ajuda que pot significar tenir un suport visual i per calmar els nervis per
a la futura presentació, que expliqui ( a la seva mestre de repàs, jo) el que
ha entès de tot el treball de síntesi en general, però sense ensenyar cap
dels documents o fotos que ha anat fent durant la setmana de treball.
Seguidament se li demanarà que faci el mateix amb
l’ajuda de les fotos que ha anat fent durant el treball i les sortides a
Barcelona amb l’insitut. Finalment se li plantejarà quina de les dues maneres
li ha semblat més fàcil i amb quina s’ha sentit més còmode i amb més suport.
D’aquesta manera s’espera que el propi alumne se’n
adongui que un suport visual pot ser-li molt útil i no ho vegi com una tasca
feixuga i feina de més a fer, sinó com un suport per a la seva presentació
oral, un suporto on recolzar-se durant tota la presentació.
En segon lloc, se li mostraran diverses presentacions
de power points, i se li preguntarà quines li han agradat més i perquè, (
perquè tenien poc text, perquè tenien imatges, perquè tenia música, perquè
era vistós, perquè era molt seriós i formal…) Així analitzarem com volem que
sigui la nostra presentació amb el power point i quina és la manera més
adequada per la utilitat que decidim donar-li en el nostre cas, si volem que sigui un resum del
que es diu, si volem que sigui només visual, si volem que sintetitzi el que
diem….
Amb aquestes dues primeres reflexió s’intentarà que el
propi alumne assimili
com a propi el problema, i agafi motivació per aprendre a utilitzar la nova
eina tecnològica fent que tingui valor per a elles i així es mostri
participatiu en el procés de solució i d’ensenyament aprenentatge.
|
e)
CONTEXT DE l’ ACTIVITAT
|
L’activitat es durà a terme a casa del alumne fet que
pot fer que es pugui distreure en algun moment. S’intentarà dur a terme les
sessions a la taula del menjador perquè a la seva habitació pot haver molts
agents disruptius i en canvi al menjador és un lloc més neutral on l’alumne
es pot concentrar millor.
|
f)
CARACTERÍSTIQUES DEL
ALUMNE
|
L’alumne es un noi de 17 anys, que ha repetit curs
anteriorment però que en l’últim cicle de la ESO ha millorat molt el seu
rendiment i les seves capacitats cognitives no són precisament baixes. Tot i
així li costa concentrar-se.
Pel que fa les seves característiques emocionals, és u
noi amb una família estable i que va passar una situació de “moving” el
primer any d’institut però seguidament va canviar i ràpidament es va integrar
fàcilment. Pel que fa la seva motivació i actitud, són molt bones ja que té
clar que vol anar a la universitat per estudiar psicologia, per tant està
molt motivat tot i que li costa posar-se a treballar, però quan ho fa
treballa de valent.
|
g)
OBJECTIUS I COMPETÈNCIES
|
Objectius:
- Potenciar
l’ús adequat de les TIC.
- Utilitzar
correctament les aplicacions del programa Power Point.
- Fomentar
la recerca i selecció adequada de la informació.
Competències
Tractament de la Informació i
competència digital:
Recerca, selecció, organització
i interpretació de fonts diverses, especialment del suport digital.
Contrastació de la informació a partir de fonts diverses i de la seva
comparació per al desenvolupament del pensament crític.
Competència d’aprendre a
aprendre:
Plantejament de preguntes per a
la resolució de problemes.
Desenvolupament d’estratègies
de regulació i autoregulació, per aprendre a millorar i per saber comunicar
el que s’ha après.
Competència
comunicativa lingüística i audiovisual:
Saber
comunicar per escrit, i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir les
tecnologies de la comunicació, amb l’ús adequat de diferents suports i tipus
de text i amb adequació a les diferents funcions.
Competència d’autonomia i
iniciativa personal:
Adquisició de la consciència i
aplicació d'un conjunt de valors i actituds personals interrelacionades, com
la responsabilitat, la perseverança, el coneixement de si mateix i
l'autoestima, la creativitat, l'autocrítica, el control emocional, la
capacitat d'elegir, de calcular riscos i d'afrontar problemes.
|
h)
CONTINGUTS
|
Conceptuals
-
Us del Power Point: portada, inserir imatges, inserir
text, inserir titols, moviment dels titols amb so, inclusió de música, saber
aplicar diferents dissenys de diapositives...
-
Sintetitzar el treball sabent remarcar el més important
Procedimentals
-
Procés de creació de la presentació amb el power point
Actitudinals
-
Mostrar una bona actitud davant de tot el procés
-
Conscienciació de la importància de l’ajuda de les TIC
-
Adonar-se de que el contingut és important però com
presentar aquest contingut de vegades pot ser encara més important.
-
Adquirir bons hàbits d’estudi per al batxillerat i la
posterior universitat.
|
i)
PREVISIÓ DE LA SEQUÈNCIA
|
L’activitat
constarà de quatre sessions:
Sessió 1:
Presentació del programa Power Point i reflexió sobre l’ús que li vulguem
donar. Recollida de tota la informació del treball per intentar
sintetitzar-la. Intentarem dividir les diferents parts del tema del
Modernisme: moviment artístic, autors importants, ciutat de referència,
diferents edifici representatius, visites…Així intentarem organitzar tota la
informació i seleccionar-ne el més important per tal de afegir-ho al power
point.
Sessió 2:
Començarem treballant amb el programa pròpiament. En primer lloc escollirem
el disseny que li vulguem donar a la presentació i posarem els títols
principals a les diapositives que vulguem fer servir. Afegirem de forma
resumida tota la informació que vulguem reflectir a la presentació amb els
quadres de text corresponents a cada diapositiva.
Sessió 3: Li
donarem forma i disseny a la presentació, amb colors, afegint imatges,
efectes als textos i si ho decidim sons. Afegirem temporalització per a
començar a practicar amb la presentació oral.
Sessió 4:
Practicarem durant tota la sessió la presentació oral juntament amb l’ús de
les diapositives tal i com es durà a
terme el dia de l’avaluació a l’institut. D’aquesta manera podrem anar
arrodonint els detalls i canviant el text o sintetitzant allò innecessari.
Possibles
sessions extres per a dur més pràctiques davant de diferents persones.
|
j)
FONAMENTACIÓ
PSICOPEDAGÒGICA
|
Tal com llegim al mòdul l’aprenentatge significatiu
està basat en el triangle interactiu, professor, alumne i continguts. Podem
dir doncs que el projecte dissenyat, està basat en un aorenetatge
significatiu en tant que és:
§ Actiu i intencional: L’aprenent assoleix els objectius de manera
activa i intencional, ha estat ell qui proposa els objectius. Aquest fet ha
generat un compromís amb el seu procés d’aprenentatge, iniciat amb la
intenció de donar resposta a la necessitat d’aprovar i treure una bona nota
en la seva presentació oral del crèdit de síntesi.
§ Constructiu: A partir dels coneixements tecnològics que l’alumne
té, i amb l’ajuda de la mestre com a
mediadora, l’alumne es capaç d’aprendre un nou coneixement, en aquest
cas l’ús del power point, i plasmar els coneixements sobre el modernisme que
ha anat assolint durant tot el crèdit de síntesi en una presentació de power
point. És a través de la interacció amb la nova informació que l’alumne arriba
a comprendre la nova informació i a
integrar-la als seus models mentals previs, creant noves i millors
estructures de coneixement.
§ Conversacional: Hi ha durant tot el projecte, un procés diàleg i
negociació , entre alumne i mestra. La mestra actuant com a guia del nou
coneixement, dur a terme l’ensenyament en l’anomenada ZDP, guiant i orientant
l’activitat mental constructiva de l’aprenent cap a l’assimilació
significativa dels continguts, i retirant aquesta ajuda a mida que l’alumne
pren el control i es capaç de posar el coneixement en pràctica de forma
autònoma.
§ Reflexiu: Conjuntament amb la medidadora del aprenentatge, la
mestra de repàs, en Pablo pot reflexionar durant tot el procés sobre el seu
aprenentatge i l’objectiu de tot el projecte. Aquest procés reflexiu , de fet
afavoreix la generalització i la transferència quan s’enfronti a nous
contextos similars. A més hem de tenir en compte que al final de l’activitat
es dur a terme una autoavaluació oral amb l’alumne on es produeix la reflexió
final del alumne abans del dia de la presentació oral davant del professorat
de l’institut.
|
k)
PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ
|
L’avaluació formal serà duta a terme pels professors
del institut d’aquí dues setmanes. Per
la meva part els criteris d’avaluació són:
Procediment: Observació directe de l’actitud del alumne.
Reflexió dels diferents dubtes o inquietuts que pugui tenir l’alumne en vers
la seva presentació tan amb el power point com la presentació oral. Avaluació
continuada un cop fet el treball amb el power point, donant la oportunitat al
alumne de ser avaluat pels seus pares, i per mi mateixa. Assimilació dels
continguts específics del treball de síntesi, és a dir del tema del
Modernisme.
Criteris
d’avaluació:
Utilització correcta del power point, inclusió de fondos de diapositiva,
links, títols, moviments, temporització adequada unida a la presentació oral,
utilització de colors, tamanys de fonts, efectes diversos... identificació
dels principals continguts del modernisme i la seva correcta sinterització al
power point, juntament amb una explicació oral demostrant l’assimilació dels
continguts del tema. Correcta expressió oral i escrita de la presentació.
|
l)
TEMPORALITZACIÓ
|
Falten dos setmanes per a la presentació del treball de sintesi a l’institut. Duc a terme dues sessions d’una hora a la setmana amb aquest
alumne, per tant en total seran 4 sessions d’una hora:
· Primera setmana: 3
sessions per a realització del power point
· Segona setmana: 1 o
més sessions per a practicar la
presentació oral amb l’ús de la
presentació del power point.
Tot i així, és probable que quan s’apropi el dia es
faci alguna sessió més per a practicar la presentació oral davant de classe i
els professors que l’avaluaran.
|
Mapa Conceptual
viernes, 1 de junio de 2012
FITXA DEL MINIPROJECTE
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario