Mapa Conceptual

Mapa Conceptual
Relació entre Ciencia-Tecnologia- Educació- Societat

viernes, 1 de junio de 2012

FITXA DEL MINIPROJECTE


a)      TITOL

Com fer una bona presentació amb power point per acompanyar la meva presentació oral?

b)      AGENTS PERSONALS i TECNOLOGIA MEDIADORA
L’aprenent és un estudiant d’institut,17 anys.
L’ensenyant és la mestre de repàs de l’estudiant, jo mateixa.
La Tecnologia mediadora es el programa Power Point i Internet.

c)       PROBLEMA DE PARTENÇA

L’estudiant demana ajuda a la mestra de repàs per a aprendre a utilitza correctament el power point per a dur a terme la presentació oral del seu treball de síntesi davant dels seus professors que l’avaluaran.

Estructuració: Es un problema ben estructurat, guiat per als professors de l’institut i les pautes de guía que s’han donat als alumnes per poder dur a terme la presentació. Inicialment el problema està ben definit i sabem l’objectiu que es vol aconseguir.

Complexitat: És un problema poc complex pel que fa a l’ús de les TIC, ja que només s’impliquen un nombre baix de factors que intervenen, només el programa power point. Pel que fa a la posada en pràctica juntament amb la presentació oral, implicarà una complexitat més gran sumada als nervis que comporta exposar davant d’uns avaluadors. Per tant podem dir que en conjunt, l’ús apropiat de les Tic i la posada en escena de la presentació oral, el problema es de dificultat alta.

Especificat de camp: El problema és contextualitzat i específic dintre d’un treball de síntesi anomenat “ El Modernisme” dut a terme durant una setmana al institut. Es treballarà la capacitat de síntesi, per tant principalment es podria incloure dins de l’àrea de llengua, expressió escrita i oral a la vegada que es treballarà l´’us de les TIC.

Segon Jonassen: Estem parlant d’un problema que usa regles ja que està dintre d’un procés d’ensenyament aprenentatge que parteix dels coneixements previs de l’alumne que té amb anterioritat sobre el programa, i a través de les guies de com ha de ser la presentació que els professors de l’intitut han proporcionat als estudiants, el procés està totalment pautat i guiat i per tant podem dir que és un procés procedimental restringit per normes conegudes. A més hem de tenir en compte que parteixen de la seva experiència i de molta informació ja treballada sobre “El Modernisme”, ja que han estat treballen en el treball de síntesi durant una setmana i se’ls ha proporcionat molta Informació i documentació amb la que treballar per les seves presentacions des del mateix institut.

d)      PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA
En primer lloc es demanarà a l’alumne per fer-li veure l’ajuda que pot significar tenir un suport visual i per calmar els nervis per a la futura presentació, que expliqui ( a la seva mestre de repàs, jo) el que ha entès de tot el treball de síntesi en general, però sense ensenyar cap dels documents o fotos que ha anat fent durant la setmana de treball.

Seguidament se li demanarà que faci el mateix amb l’ajuda de les fotos que ha anat fent durant el treball i les sortides a Barcelona amb l’insitut. Finalment se li plantejarà quina de les dues maneres li ha semblat més fàcil i amb quina s’ha sentit més còmode i amb més suport.

D’aquesta manera s’espera que el propi alumne se’n adongui que un suport visual pot ser-li molt útil i no ho vegi com una tasca feixuga i feina de més a fer, sinó com un suport per a la seva presentació oral, un suporto on recolzar-se durant tota la presentació.

En segon lloc, se li mostraran diverses presentacions de power points, i se li preguntarà quines li han agradat més i perquè, ( perquè tenien poc text, perquè tenien imatges, perquè tenia música, perquè era vistós, perquè era molt seriós i formal…) Així analitzarem com volem que sigui la nostra presentació amb el power point i quina és la manera més adequada per la utilitat que decidim donar-li en el  nostre cas, si volem que sigui un resum del que es diu, si volem que sigui només visual, si volem que sintetitzi el que diem….

Amb aquestes dues primeres reflexió s’intentarà que el propi alumne assimili com a propi el problema, i agafi motivació per aprendre a utilitzar la nova eina tecnològica fent que tingui valor per a elles i així es mostri participatiu en el procés de solució i d’ensenyament aprenentatge.


e)      CONTEXT DE l’ ACTIVITAT
L’activitat es durà a terme a casa del alumne fet que pot fer que es pugui distreure en algun moment. S’intentarà dur a terme les sessions a la taula del menjador perquè a la seva habitació pot haver molts agents disruptius i en canvi al menjador és un lloc més neutral on l’alumne es pot concentrar millor.
f)       CARACTERÍSTIQUES DEL ALUMNE
L’alumne es un noi de 17 anys, que ha repetit curs anteriorment però que en l’últim cicle de la ESO ha millorat molt el seu rendiment i les seves capacitats cognitives no són precisament baixes. Tot i així li costa concentrar-se.

Pel que fa les seves característiques emocionals, és u noi amb una família estable i que va passar una situació de “moving” el primer any d’institut però seguidament va canviar i ràpidament es va integrar fàcilment. Pel que fa la seva motivació i actitud, són molt bones ja que té clar que vol anar a la universitat per estudiar psicologia, per tant està molt motivat tot i que li costa posar-se a treballar, però quan ho fa treballa de valent.

g)      OBJECTIUS I COMPETÈNCIES

Objectius:
-       Potenciar l’ús adequat de les TIC.
-       Utilitzar correctament les aplicacions del programa Power Point.
-       Fomentar la recerca i selecció adequada de la informació.

Competències

Tractament de la Informació i competència digital:
Recerca, selecció, organització i interpretació de fonts diverses, especialment del suport digital. Contrastació de la informació a partir de fonts diverses i de la seva comparació per al desenvolupament del pensament crític.

Competència d’aprendre a aprendre:
Plantejament de preguntes per a la resolució de problemes.
Desenvolupament d’estratègies de regulació i autoregulació, per aprendre a millorar i per saber comunicar el que s’ha après.

Competència comunicativa lingüística i audiovisual:
Saber comunicar per escrit, i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir les tecnologies de la comunicació, amb l’ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.

Competència d’autonomia i iniciativa personal:
Adquisició de la consciència i aplicació d'un conjunt de valors i actituds personals interrelacionades, com la responsabilitat, la perseverança, el coneixement de si mateix i l'autoestima, la creativitat, l'autocrítica, el control emocional, la capacitat d'elegir, de calcular riscos i d'afrontar problemes.

h)      CONTINGUTS
Conceptuals
-       Us del Power Point: portada, inserir imatges, inserir text, inserir titols, moviment dels titols amb so, inclusió de música, saber aplicar diferents dissenys de diapositives...
-       Sintetitzar el treball sabent remarcar el més important
Procedimentals
-       Procés de creació de la presentació amb el power point
Actitudinals
-       Mostrar una bona actitud davant de tot el procés
-       Conscienciació de la importància de l’ajuda de les TIC
-       Adonar-se de que el contingut és important però com presentar aquest contingut de vegades pot ser encara més important.
-       Adquirir bons hàbits d’estudi per al batxillerat i la posterior universitat.

i)        PREVISIÓ DE LA SEQUÈNCIA
L’activitat constarà de quatre sessions:
Sessió 1: Presentació del programa Power Point i reflexió sobre l’ús que li vulguem donar. Recollida de tota la informació del treball per intentar sintetitzar-la. Intentarem dividir les diferents parts del tema del Modernisme: moviment artístic, autors importants, ciutat de referència, diferents edifici representatius, visites…Així intentarem organitzar tota la informació i seleccionar-ne el més important per tal de afegir-ho al power point.

Sessió 2: Començarem treballant amb el programa pròpiament. En primer lloc escollirem el disseny que li vulguem donar a la presentació i posarem els títols principals a les diapositives que vulguem fer servir. Afegirem de forma resumida tota la informació que vulguem reflectir a la presentació amb els quadres de text corresponents a cada diapositiva.

Sessió 3: Li donarem forma i disseny a la presentació, amb colors, afegint imatges, efectes als textos i si ho decidim sons. Afegirem temporalització per a començar a practicar amb la presentació oral.

Sessió 4: Practicarem durant tota la sessió la presentació oral juntament amb l’ús de les diapositives tal i com es durà  a terme el dia de l’avaluació a l’institut. D’aquesta manera podrem anar arrodonint els detalls i canviant el text o sintetitzant allò innecessari.

Possibles sessions extres per a dur més pràctiques davant de diferents persones.

  
j)        FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA

Tal com llegim al mòdul l’aprenentatge significatiu està basat en el triangle interactiu, professor, alumne i continguts. Podem dir doncs que el projecte dissenyat, està basat en un aorenetatge significatiu en tant que és:
§  Actiu i intencional: L’aprenent assoleix els objectius de manera activa i intencional, ha estat ell qui proposa els objectius. Aquest fet ha generat un compromís amb el seu procés d’aprenentatge, iniciat amb la intenció de donar resposta a la necessitat d’aprovar i treure una bona nota en la seva presentació oral del crèdit de síntesi.  
§  Constructiu: A partir dels coneixements tecnològics que l’alumne té, i amb l’ajuda de la mestre com a  mediadora, l’alumne es capaç d’aprendre un nou coneixement, en aquest cas l’ús del power point, i plasmar els coneixements sobre el modernisme que ha anat assolint durant tot el crèdit de síntesi en una presentació de power point. És a través de la interacció amb la nova informació que l’alumne arriba a  comprendre la nova informació i a integrar-la als seus models mentals previs, creant noves i millors estructures de coneixement.
§  Conversacional: Hi ha durant tot el projecte, un procés diàleg i negociació , entre alumne i mestra. La mestra actuant com a guia del nou coneixement, dur a terme l’ensenyament en l’anomenada ZDP, guiant i orientant l’activitat mental constructiva de l’aprenent cap a l’assimilació significativa dels continguts, i retirant aquesta ajuda a mida que l’alumne pren el control i es capaç de posar el coneixement en pràctica de forma autònoma.
  • Contextualitzat: Les activitats d’aprenentatge estan situades en un context real en que l’alumne s’ha trobat a l’institut. El context en que es troba en Pablo li ha fet plantejar-se la necessitat de dur a terme la presentació oral i per tant podem dir que el projecte donar precisament resposta al problema sorgit en una situació real, que dona sentit a tot el procés d’aprenentatge.  
§  Reflexiu: Conjuntament amb la medidadora del aprenentatge, la mestra de repàs, en Pablo pot reflexionar durant tot el procés sobre el seu aprenentatge i l’objectiu de tot el projecte. Aquest procés reflexiu , de fet afavoreix la generalització i la transferència quan s’enfronti a nous contextos similars. A més hem de tenir en compte que al final de l’activitat es dur a terme una autoavaluació oral amb l’alumne on es produeix la reflexió final del alumne abans del dia de la presentació oral davant del professorat de l’institut.

k)      PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ

L’avaluació formal serà duta a terme pels professors del institut d’aquí dues setmanes.  Per la meva part els criteris d’avaluació són:
Procediment: Observació directe de l’actitud del alumne. Reflexió dels diferents dubtes o inquietuts que pugui tenir l’alumne en vers la seva presentació tan amb el power point com la presentació oral. Avaluació continuada un cop fet el treball amb el power point, donant la oportunitat al alumne de ser avaluat pels seus pares, i per mi mateixa. Assimilació dels continguts específics del treball de síntesi, és a dir del tema del Modernisme.
Criteris d’avaluació: Utilització correcta del power point, inclusió de fondos de diapositiva, links, títols, moviments, temporització adequada unida a la presentació oral, utilització de colors, tamanys de fonts, efectes diversos... identificació dels principals continguts del modernisme i la seva correcta sinterització al power point, juntament amb una explicació oral demostrant l’assimilació dels continguts del tema. Correcta expressió oral i escrita de la presentació.

l)        TEMPORALITZACIÓ

Falten dos setmanes per a la presentació del  treball de sintesi a l’institut.  Duc a terme dues  sessions d’una hora a la setmana amb aquest alumne, per tant en total seran 4 sessions d’una hora:
                        · Primera setmana: 3 sessions per a realització del power point
                        · Segona setmana: 1 o més  sessions per a practicar la presentació oral amb l’ús de la  presentació del power point.

Tot i així, és probable que quan s’apropi el dia es faci alguna sessió més per a practicar la presentació oral davant de classe i els professors que l’avaluaran.

No hay comentarios:

Publicar un comentario